ORIGINEA COROANEI DE ADVENT
Lumina, căldura, viaţa pe
care le dorim nu provin de la soare, aşa cum vedem în riturile precreştine
legate de solstiţiul de iarnă, ci de la Cristos; vrem să celebrăm victoria lui
Cristos asupra întunericului şi a morţii. Originea acestei tradiţii este
recentă şi se inserează bine în climatul de iarnă şi în dorinţa sosirii
luminii.
Coroana de Advent este o
tradiţie născută în sec. XIX în Hamburg. În acest oraş erau mulţi copii orfani
care nu aveau o casă, trăiau cerşind şi dormind pe străzi. Unii deveneau mici
delincvenţi şi ajungeau în închisoare. Un tânăr pastor evanghelic Johann
Heinrich Wichern (1808-1881) a cumpărat o casă mare în Hamburg, a
restructurat-o şi a început să adune copiii de pe stradă, să le dea un acoperiş
şi ceva de mâncare. Anul 1883 poate fi considerat anul întemeierii casei numite
„Rauhe Haus”. El i-a învăţat pe acei copii o meserie: unii au devenit cizmari,
alţii pictori, grădinari, croitori... şi în felul acesta au încetat de a mai
cerşi învăţând să-şi câştige singuri viaţa.
În fiecare an, în timpul
Adventului, tânărul pastor Wichern organiza un moment de rugăciune. În Adventul
anului 1838 vrând să facă mai frumos acest timp pentru oaspeţii săi, s-a gândit
ca fiecare copil să aprindă, începând cu 1 decembrie,în timpul momentelor de
rugăciune, câte o lumânare colorată. Din 1840 în fiecare an avea loc în această
casă o scurtă ceremonie religioasă: pastorul şi copiii se adunau în dormitor,
Wichern povestea ceva despre Advent şi Crăciun şi se cântau multe cântece.
Deoarece în fiecare zi se aprindea câte o lumânare, acel moment s-a numit Kerzendacht (celebrarea lumânărilor). Un prieten de al pastorului a pregătit un
cerc de lemn pe care s-au aşezat lumânările, aşa încât să pară o mare „coroană
de lumină”, Lichterkranz. Se ajungea
la Crăciun cu toate cele 24 de lumânări aprinse.
Deoarece le plăcea foarte
mult, începând cu 1851 chiar copiii au început să ornamenteze coroana cu ramuri
de brad ca semn al vieţii.
Multe persoane au găsit
coroana de advent atât de frumoasă, încât au vrut să aibă chiar în casa lor
ceea ce se numea Coroana de lumină. În felul acesta
uzanţa aceasta a ieşit din acel ambient şi s-a răspândit mai ales în familii.
Dar cine avea în casă un
loc atât de mare ca să atârne o coroană de Advent pe care să stea 24 de
lumânări? Astfel s-a micşorat numărul lumânărilor ajungându-se doar la patru,
după cele patru duminici ale Adventului: trei de culoare violet şi una de
culoare roşie.
Acest obicei s-a răspândit
repede în familiile evanghelice din întreaga Germanie, dar în scurt timp s-a
răspândit în lumea anglo-saxonă şi apoi în Franţa. Fiind considerată la origine
o tradiţie protestantă, la început a fost privită cu suspiciune în lumea
catolică.
După primul război mondial
ea a primit un nou impuls şi a intrat şi în casele catolicilor. În 1925 coroana
de advent, în forma sa actuală şi-a făcut apariţia într-o biserică catolică din
Koln iar în 1930 la Munchen. Prin 1935, în Austria, a început să se binecuvânteze
coroanele de advent pentru casele particulare.
Astăzi acest obicei are o
mare răspândire, complice fiind şi supermarketurile care pun la dispoziţie
coroane de Advent deja confecţionate, de toate tipurile, pentru toate
gusturile, la toate preţurile.
FOLOSIREA COROANEI DE ADVENT
Coroana de Advent are o funcţie religioasă: vesteşte apropierea Crăciunului
mai ales copiilor, ne pregăteşte pentru Crăciun, trezeşte rugăciunea comună,
arată că Isus este adevărata lumină care învinge întunericul şi răul.
Consumismul modern a pus stăpânire pe acest obicei, a confecţionat tot
felul de forme de atârnat pe uşile de la intrare în locuinţe, a făcut din ea un
motiv ornamental
de Crăciun care se găseşte nu doar în
case ori biserici, ci şi în magazine, în pieţe, la concerte.
Cu toate acestea ea nu-şi pierde valoarea sa simbolică,
dată fiind structura şi conteştul în care este inserată, şi ca orice simbol nu
încetează să ne vorbească, să ne interogheze, să solicite căutarea unui sens.
Tocmai de aceea ea s-a răspândit foarte repede.
Unde se foloseşte. În primul rând în familie, atârnată de
lustră sau aşezată în centrul unei mese. Alţii o aşază la intrare sau la
fereastră. Se foloseşte în biserică, în centru sau lângă pupitru, pe altar în
locul lumânărilor.
Lângă coroană se poate pune un Calendar de Advent,
un carton mare cu 24 de casete în care se aşază un verset biblic sau un
personaj care evocă venirea Mântuitorului. Seara se aprind lumânările coroanei,
se deschide fereastra care corespunde zilei şi se cântă cântece de Advent, se
povesteşte despre Crăciun, se fac anumite reflecţii, ori se recită rozariul şi
litaniile.
SECRETUL COROANEI DE ADVENT
Coroana de advent este un imn adus naturii care revine la viaţă, atunci
când totul pare a se sfârşi, un imn adus luminii care învinge întunericul, un
imn adus lui Cristos, adevărata lumină, care vine să învingă întunericul răului
şi al morţii.
Simbolismul. Coroana de Advent are o formă
circulară. Cercul este încă din
antichitate un semn al veşniciei şi al unităţii; aici indică şi soarele şi
ciclul său anual, modul său continuu de a se reproduce, fără a se consuma
vreodată; exprimă foarte bine misterul lui Cristos care este propus mereu.
La fel ca şi inelul, care este un tot continuu, coroana este şi semn de fidelitate, fidelitatea lui Dumnezeu faţă de promisiunile sale.
Dată fiind această semnificaţie, coroana de Advent trebuie să-şi menţină
forma sa circulară şi nu trebuie să devină o compoziţie florală cu patru
lumânări.
Coroana este şi semn al regalităţii şi al victoriei. În vechea Romă erau încoronaţi
învingătorii jocurilor sau ai unui război. Şi azi primesc coroniţă cei care iau
premiul întâi. Coroana de Advent anunţă că acest Copil care este aşteptat este regele care învinge întunericul cu lumina sa.
Ramurile mereu verzi de brad sau de pin care ornează
coroana sunt semnele speranţei şi ale
vieţii fără de sfârşit, a vieţii
veşnice. De aceea coroana adevărată nu trebuie să fie din teracotă, din
ceramică, etc.
Aceste ramuri amintesc de intrarea lui Isus în Ierusalim, primit cu ramuri
şi salutat ca rege şi mesia.
Pentru ornamentarea coroanei se folosesc benzi de hârtie roşie sau violet:
roşul sau roz, simbolul iubirii lui Isus care devine om; violet, semn al
pocăinţei şi al convertirii pentru a ne pregăti pentru venirea sa.
SIMBOLISMUL LUMÂNĂRILOR
Cele patru lumânări indică cele patru săptămâni ale
timpului Adventului.
Aprinderea succesivă a lumânărilor indică apropierea progresivă a Naşterii
lui Isus, progresiva victorie a luminii
asupra întunericului. De aceea e bine ca aprinderea lor să aibă loc seara, pe
întuneric.
La început lumânările erau trei de culoare violet şi una de culoare roşie: violet pentru a indica penitenţa şi
convertirea la Dumnezeu, roşie ca semn al bucuriei pentru iminenta naştere a
lui Isus; cea roşie se aprinde în a treia duminică de Advent, numită chiar Gaudete
(bucuraţi-vă). Ele pot fi însă toate de culoare albă sau în patru culori
diferite.
Fiecare lumânare îşi are
semnificaţia sa religioasă. Conform tradiţiei, prima este lumânarea profetului, a doua a Betleemului, a treia a
păstorilor, a patra a îngerilor.
Mai sunt şi alte tradiţii, de
exemplu: prima este lumânarea iertării
acordate lui Adam şi Evei prin care din muritori au devenit vii în Dumnezeu; a
doua este cea a credinţei patriarhilor
care cred în darul ţării promise; a treia este cea a bucuriei lui David pentru descendenţa sa; a patra
este cea a învăţăturii profeţilor
care vestesc dreptatea şi pacea.
Diferitele lumânări primesc din când în când numele unui personaj biblic,
expresie a unei atitudini sau virtuţi care predispun pentru Crăciun. De obicei
a treia lumânare este legată de bucurie, corespunzător cu tema celei de a treia
duminici.
Unde se aşază. Poate fi aşezată:
- aproape de pupitru sau de cruce
- în centrul prezbiterului sau al bisericii
- pe altar, în locul lumânărilor (atunci va fi mai mică)
Este bine să o facem să cadă de sus.
Când se aprind:
- imediat la începutul celebrării, sau înainte de rugăciunea zilei, cu o
scurtă didascalie iniţială şi rugăciunea respectivă;
- la evanghelie, după proclamarea cuvântului, dacă coroana este aproape de
pupitru;
- în timpul primelor vespere (la început, sau la „Magnificat”) în
comunităţile unde se celebrează liturgia orelor.
Ea se va lua jos în ziua Naşterii Domnului lăsând locul ieslei de Crăciun
sau bradului. E bine ca tot ceea ce arată aşteptare şi penitenţă să se scoată
din biserică, cu excepţia faptului că această coroană este aşezată drept iesle
în care se pune statueta Pruncului Isus.
Atenţie: nu lăsaţi niciodată să ardă lumânările coroanei fără supraveghere!
class=WordSection3>
BINECUVÂNTAREA COROANEI
Prin ritul binecuvântării coroanei de Advent noi luăm cunoştinţă de darul
pe care ni-l face Dumnezeu de a trăi Adventul, îl binecuvântăm pentru că a
trezit în noi dorinţa de a ne pregăti pentru venirea Fiului său, chemându-ne la
şcoala profeţilor, a păstorilor, a îngerilor, a Mariei, a tuturor acelora care,
atunci şi astăzi, sunt în aşteptarea adevăratei lumini care luminează pe orice
om.
P. În numele Tatălui şi al Fiului
şi al Sf. Duh.
T. Amin.
P. Să-l ascultăm pe Domnul care
ne anunţă vizita sa.
L. Citire din evanghelia după sf.
Luca (1,78-79)
Datorită
inimii îndurătoare
a
Dumnezeului nostru;
ne
va vizita Cel care Răsare din înălţime,
ca
să-i lumineze pe cei ce zac
în
întuneric şi în umbra morţii,
şi
să îndrepte paşii noştri pe calea păcii
(Poate urma o scurtă prezentare a semnificaţiei coroanei de Advent)
P. Să ne
rugăm:
Îţi
mulţumim Tată, pentru că ne-ai adunat aici pentru a începe împreună pregătirea
pentru Naşterea Domnului. Te binecuvântăm pentru lumina care străluceşte deja
în inimile noastre şi pe care tu doreşti să o sporeşti tot mai mult.
În
faţa acestei coroane de Advent noi te rugăm: fă ca zi de zi să recunoaştem în
Isus lumina care învinge întunericul, viaţa care triumfă asupra morţii, iubirea
care dezgheaţă inimile.
Sărbătoarea
Naşterii Domnului care se apropie să ne găsească pe toţi inundaţi de lumină,
plini de viaţă şi de iubire, gata să-l primim pe cel care vine de la tine şi
împreună cu tine şi pe Duhul Sfânt care vieţuieşte şi domneşte în vecii
vecilor.
T. Amin.(Se
stropeşte cu apă binecuvântată şi se încheie cu un cântec de Advent
DUMINICA I - Lumânarea profetului (Lumânarea speranţei sau a
aşteptării vigilente)
Început.
(Se poate asculta sau cânta
împreună un cântec de Crăciun).
P. În numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
T. Amin.
P. Domnul
este lumina şi mântuirea noastră.
T. Vino,
Doamne Isuse.
Sau
P. Vino,
Doamne! Luminează viaţa noastră. Sporeşte speranţa noastră.
T. Vino,
Doamne!
P. Suntem în
vigilia primei duminici din Advent. Prima lumânare pe care o vom aprinde în
această seară este lumânarea profetului
care ne invită la speranţă. Cu mulţi ani înainte de naşterea lui Isus, el a
vorbit poporului invitându-l să aştepte venirea Domnului şi să nu-şi piardă
speranţa. Să ascultăm cuvântul luio Dumnezeu.
(Toţi ascultă şezând, cu mâinile
pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă
Cuvântul.)
L. Citire din cartea profetului Isaia (65,1.
16. 17. 25)
Am
fost căutat de cei care nu întrebau de mine, am fost găsit de cei care nu mă
căutau. Şi am zis: „Iată-mă, iată-mă”, aici, la un neam care nu chema numele
meu! Vor fi uitate nenorocirile din vremurile de demult, vor fi ascunse de
ochii mei. Căci, iată, voi zidi ceruri noi şi un pământ nou; nimeni nu-şi va
mai aminti de lucrurile vechi, şi nu vor mai veni în mintea nimănui. Lupul va
paşte la un loc cu mielul, leul va mânca paie ca boul şi şarpele va mânca
ţărână. Nici o pagubă şi nici o stricăciune nu vor face în tot muntele meu cel
sfânt, zice Domnul.
Cuvântul Domnului
Tăcere.
Reflecţie asupra Cuvântului lui Dumnezeu.
(Ce anume propune Cuvântul
astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).
Speranţa
noastră este în Dumnezeu şi în fiul său Isus Cristos. El este chemat de
Dumnezeu să fie judecătorul tuturor lucrurilor. Prin el Dumnezeu a promis să
salveze poporul său.
Astăzi
aprindem această lumânare pentru a ne aminti că el este speranţa noastră şi a
lumii. Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru promisiunile pe care ni le-a făcut şi
pentru lumina pe care a adus-o în lume.
Aprinderea lumânării. (În timpul acesta toţi cântă o strofă dintr-un cântec de Advent)
Rugăciune comună.
(O rugăciune aleasă sau una din
cele obişnuite: Tatăl nostru, Bucură-te Marie, Slavă Tatălui).
P. Să ne
rugăm:
O, Dumnezeule al speranţei,
Emanuel „Dumnezeu cu noi”, suntem adunaţi aici împreună pentru a ne ruga:
aprinde lumina ta în inimile noastre. Ajută-ne să fim gata pentru ziua şi
ceasul în care tu, Isuse, te vei întoarce la noi. Pune viaţa ta în noi şi
ajută-ne să trăim cu tine şi în tine. Transformă-ne cu puterea Duhului Sfânt,
pentru ca prin această rugăciune şi cu acest timp de pregătire să credem tot
mai mult în tine siguri fiind că tu vei veni acum şi în vecii vecilor.
T. Amin.
Binecuvântarea.
P. Să-l
binecuvântăm pe Domnul.
T. Mulţumim
lui Dumnezeu.
Sau
P. Să ne
binecuvânteze şi să ne păstreze veghind în aşteptare Dumnezeu Tatăl, Fiul şi
Duhul Sfânt.
T. Amin.
Muzică şi cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de
Advent).
DUMINICA a II-a - Lumânarea Betleemului (Lumânarea
chemării universale la mântuire sau a aşteptării păcii)
Început.
(Se poate asculta sau cânta
împreună un cântec de Crăciun).
P. În numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
T. Amin.
P. Vino,
Doamne Isuse! Fă să strălucească lumina ta asupra noastră.
T.Vino,
Doamne!
P. Astăzi
este a doua duminică a Adventului, duminica chemării tuturor la Betleem.
Aprindem lumânarea Betleemului, cetatea spre care suntem invitaţi să mergem cu
toţii deoarece acolo îl găsim pe Isus, mântuitorul nostru.
Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu:
(Toţi ascultă şezând, cu mâinile
pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă
Cuvântul.)
L. Citire din cartea profetului Isaia (60,1-5)
Luminează-te,
luminează-te Ierusalime, căci a venit lumina ta şi slava Domnului peste tine a
răsărit! Pe câtă vreme întunericul acoperă pământul şi bezna popoarele, ţie îţi
răsare Domnul şi slava sa străluceşte peste tine. Popoarele umblă în lumina ta
şi împăraţii în razele răsăritului tău. Ridică împrejur ochii tăi şi vezi, căci
toţi se adună, se îndreaptă şi vin spre tine. Fiii tăi vin de departe şi
fiicele tale vin aduse pe braţe. Atunci vei vedea şi vei străluci; inima ta se
va zbuciuma şi se va lărgi, deoarece spre tine se va îndrepta bogăţia mării şi
avuţiile popoarelor către tine vor curge.
Cuvântul
Domnului
Tăcere.
Reflecţie asupra Cuvântului lui Dumnezeu.
(Ce anume propune Cuvântul
astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).
La
Betleem se naşte Isus, adevărata lumină a lumii. Aşa cum lumina atrage atenţia
asupra sa, la fel Isus atrage la sine pe toţi oamenii. Acolo, la Betleem au
ajuns mai întâi păstorii, apoi magii ca primiţie a tuturor popoarelor. Aprindem
astăzi această lumânare pentru a ne aminti că Isus îi cheamă pe toţi oamenii ca
să se întâlnească cu el căci vrea să fie mântuitorul tuturor. Să-i mulţumim lui
Dumnezeu pentru speranţa şi chemarea tuturor la credinţă.
Aprinderea lumânării. (În timp ce se aprinde a doua lumânare, cea a Betleemului, toţi cântă o
strofă dintr-un cântec de Advent)
Rugăciune comună.
(O rugăciune aleasă sau una din
cele obişnuite: Tatăl nostru, Bucură-te Marie, Slavă Tatălui).
P. Să ne
rugăm:
O, Dumnezeul mântuirii noastre,
Emanuel Dumnezeu cu noi, suntem
adunaţi toţi împreună pentru rugăciune: aprinde lumina ta în inimile noastre. Ajută-ne
să fim gata pentru ziua şi ceasul în care tu, Isuse, te vei întoarce din nou.
În aceste zile care ne mai despart de sărbătoarea Naşterii Domnului pune în
inimile noastre dorinţa de a merge în lumina ta pentru a ajunge pregătiţi la
Naşterea ta, gata să primim mântuirea ta. Primeşte rugăciunea noastră şi
binecuvântează-ne pe noi şi pe toţi cei dragi ai noştri ca să devenim fii ai
luminii.
T. Amin.
Binecuvântarea.
P. Să-l
binecuvântăm pe Domnul.
T. Mulţumim
lui Dumnezeu.
Sau
P. Să ne
binecuvânteze şi să ne facă să mergem siguri spre Naşterea lui Isus Dumnezeu
Tatăl şi Fiul şi Sfântul Duh.
T. Amin.
Muzică şi cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de
Advent).
DUMINICA a III-a - Lumânarea Păstorilor
(Lumânarea bucuriei sau a aşteptării în răbdare)
Început.
(Se poate asculta sau cânta
împreună un cântec de Crăciun).
P. În numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
T. Amin.
P. Vino,
Doamne! Luminează viaţa noastră. Dă-ne bucuria ta.
T.Vino,
Doamne!
P. Astăzi este
a treia duminică a Adventului, duminica bucuriei. Aprindem lumânarea păstorilor
care au primit cei dintâi vestea Naşterii Domnului, o veste care i-a făcut
foarte fericiţi.
Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu:
(Toţi ascultă şezând, cu mâinile
pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă
Cuvântul.)
L. Citire din cartea profetului Isaia (35,1-5.8-10)
Pustiul
şi pământul uscat să se bucure, să tresalte de bucurie şi să înflorească stepa.
Ca brânduşa de toamnă să înflorească; da, să cânte de bucurie şi să izbucnească
în chiote. Îi este dată măreţia Libanului, splendoarea Carmelului şi al
Saronului. Ei vor vedea slava Domnului, măreţia Dumnezeului nostru.
Înzdrăveniţi-vă, voi mâini istovite, întăriţi-vă genunchi care tremuraţi.
Spuneţi celor cu inimă şovăitoare: „Curaj! Nu vă temeţi; iată, Dumnezeul vostru
vine ca să vă mântuiască”. Va fi un drum drept şi se va numi „Drumul
sfânt”...Pe el se vor întoarce cei răscumpăraţi de Domnul şi se vor întoarce în
Sion cu cântări şi jocuri; o fericire veşnică va încununa fruntea lor; bucuria
şi veselia vor dobândi, iar tristeţea şi plânsul vor fugi de la ei.
Cuvântul
Domnului
Tăcere.
Reflecţie asupra Cuvântului lui Dumnezeu.
(Ce anume propune Cuvântul
astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).
Bucuria
noastră e în Dumnezeu şi în fiul său Isus Cristos. Bucuria, la fel ca şi
speranţa şi chemarea tuturor la mântuire e un dar al lui Dumnezeu. Suntem
umpluţi cu acest dar atunci când ne amintim de tot ceea ce a făcut Dumnezeu
pentru noi precum şi ceea ce a promis că va face. Astăzi aprindem această
lumânare pentru a ne aminti că Isus a venit, vine şi va veni, pentru ca toate
popoarele să se poată întoarce la el şi să aibă o viaţă deplină, fericită. Îi
mulţumim lui Dumnezeu pentru speranţa şi bucuria pe care o revarsă în inimile
noastre.
Aprinderea lumânării. (În timp ce se aprinde a doua lumânare, cea a Betleemului, toţi cântă o
strofă dintr-un cântec de Advent)
Rugăciune comună.
(O rugăciune aleasă sau una din
cele obişnuite: Tatăl nostru, Bucură-te Marie, Slavă Tatălui).
P. Să ne
rugăm:
O, Dumnezeul bucuriei noastre,
Emanuel Dumnezeu cu noi, suntem
adunaţi toţi împreună pentru rugăciune: aprinde lumina ta în inimile noastre.
Ajută-ne să fim gata pentru ziua şi ceasul în care tu, Isuse, te vei întoarce
din nou. Fă ca inima şi mintea noastră să vadă lucrurile pe care le-ai făcut şi
pe care ai promis că le vei face ca să ne eliberăm de orice frică şi să fim
plini de bucuria ta. Dă-ne forţa de a împlini mereu voinţa ta şi
binecuvântează-ne pe noi şi pe toţi oamenii care caută fericirea.
T. Amin.
Binecuvântarea.
P. Să-l
binecuvântăm pe Domnul.
T. Mulţumim
lui Dumnezeu.
Sau
P. Să ne
binecuvânteze şi să păstreze bucuria sa în noi Dumnezeu Tatăl şi Fiul şi
Sfântul Duh.
T. Amin.
Muzică şi cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de
Advent).
DUMINICA a IV-a - Lumânarea Îngerilor
(Lumânarea iubirii sau a aşteptării ascultătoare)
Început.
(Se poate asculta sau cânta
împreună un cântec de Crăciun).
P. În numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
T. Amin.
P. Vino,
Doamne! Luminează viaţa noastră. Fă-ne să creştem în iubirea ta.
T.Vino,
Doamne!
P. Astăzi
este a patra duminică a Adventului, duminica iubirii lui Dumnezeu. Aprindem
lumânarea îngerilor: ei au adus vestea că Dumnezeu îi iubeşte pe toţi oamenii
şi de aceea a decis să se nască între noi.
Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu:
(Toţi ascultă şezând, cu mâinile
pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă
Cuvântul.)
L. Citire din evanghelia după sf. Luca (2,12-14)
Îngerul
a spus păstorilor: acesta va fi semnul: veţi găsi un copil înfăşat în scutece
şi culcat într-o iesle. Şi imediat s-a unit cu îngerul o mulţime din oastea
cerească lăudându-l pe Dumnezeu şi spunând: mărire lui Dumnezeu în înaltul
cerurilor şi pe pământ pace oamenilor pe care el îi iubeşte.
Cuvântul Domnului
Tăcere.
Reflecţie asupra Cuvântului lui Dumnezeu.
(Ce anume propune Cuvântul
astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).
Isus
ne descoperă nemărginita iubire a lui Dumnezeu. La Crăciun noi vedem că în el
această iubire a devenit o fiinţă umană. Cei care cred în el şi fac voinţa sa,
trăiesc în iubire. Iubirea transformă şi face desăvârşit tot ceea ce facem.
Iubirea nu încetează niciodată. Astăzi aprindem această lumânare pentru a ne
aminti că Dumnezeu este iubire. Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru speranţa şi
pentru bucuria pe care o revarsă în inimile noastre şi pentru iubirea care ne
face curaţi şi ne descoperă ca fii ai săi.
Aprinderea lumânării. (În timp ce se aprinde a doua lumânare, cea a Betleemului, toţi cântă o
strofă dintr-un cântec de Advent)
Rugăciune comună.
(O rugăciune aleasă sau una din
cele obişnuite: Tatăl nostru, Bucură-te Marie, Slavă Tatălui).
P. Să ne
rugăm:
O, Dumnezeule al iubirii, Emanuel
Dumnezeu cu noi, te mai rugăm o dată:
aprinde lumina ta în inimile noastre. Pregăteşte-ne pentru ziua cea mare a
venirii tale. Ajută-ne să rămânem în tine; iubirea ta cea mare să umple fiinţa
noastră întreagă. Fă-ne capabili să arătăm lumii întregi această iubire, acum şi întotdeauna.
T. Amin.
Binecuvântarea.
P. Să-l
binecuvântăm pe Domnul.
T. Mulţumim
lui Dumnezeu.
Sau
P. Să ne
binecuvânteze şi să ne păstreze mereu în iubirea sa Dumnezeu Tatăl şi Fiul şi
Sfântul Duh.
T. Amin.
Muzică şi cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de
Advent).
http://www.ercis.ro/actualitate/viata.asp?id=201011103
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Părerea ta:
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.